ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΟΓΚΟΛΟΓΙΚΑ ΝΕΑ
14/06/2018
16/06/2017

NEWLETTER
Συμπληρώστε το email σας για να εγγραφείτε στο Newsletter.

ΟΓΚΟΛΟΓΙΚΑ ΝΕΑ
23.02.2021: ΚΑΡΚΙΝΟΣ ΚΑΙ COVID-19 ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΑΣΘΕΝΕΙΣ

Ασθενείς με καρκίνο υπό θεραπεία έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να νοσήσουν από COVID-19 και να πεθάνουν, ιδιαίτερα αν είναι ηλικιωμένοι με συνοσηρότητες.
Οι ασθενείς με καρκίνο είναι σε αυξημένο κίνδυνο για λοίμωξη, διότι μετακινούνται για εξετάσεις και θεραπείες και έρχονται σε επαφή με υγειονομικό πληθυσμό.
Περίπου το ¼ των ασθενών με καρκίνο ήταν επιφυλακτικοί στον εμβολιασμό. Με την πρόοδο του εμβολιασμού, οι αρνητές συνεχώς ελαττώνονται.
Γνωρίζουμε ότι στον γενικό πληθυσμό, όπου έγιναν οι κλινικές μελέτες, ο εμβολιασμός ελαττώνει την συχνότητα και τις επιπλοκές της λοίμωξης.
Η αποτελεσματικότητα του εμβολίου COVID-19 δεν είναι πλήρως μελετημένος σε ασθενείς με καρκίνο και η εμπειρία συνεχώς καταγράφεται.
Δεν γνωρίζουμε αν ο εμβολιασμός προφυλάσσει από μετέπειτα λοίμωξη από COVID-19 . Γι’ αυτό και μετά τον εμβολιασμό συστήνεται να συνεχισθούν τα μέτρα προστασίας (μάσκες κλπ).
Ιστορικά, γνωρίζουμε ότι με διάφορα άλλα εμβόλια (γρίπης, πνευμονιόκοκκου κλπ) σε ανοσοκατεσταλμένους ασθενείς με καρκίνο, αναπτύσσεται ανοσία. Το ίδιο, πιστεύεται ότι θα συμβεί και το εμβόλιο COVID-19.
Όλοι οι ασθενείς με καρκίνο πρέπει να εμβολιασθούν ανεξάρτητα από ηλικία, γενική κατάσταση, είδος χημειοθεραπείας, ανοσοθεραπείας, ορμονοθεραπείας ή στοχευμένης θεραπείας.
Κανένα από τα εγκεκριμένα εμβόλια δεν έχει ζωντανούς μικροοργανισμούς. Άρα είναι ασφαλή για τους ανοσοκατεσταλμένους ασθενείς με καρκίνο.
Τα εμφανιζόμενα μεταλλαγμένα στελέχη φαίνεται να καλύπτονται από το εμβόλιο.
Ο χρόνος του εμβολιασμού πρέπει να προγραμματίζεται να απέχει από την δόση της χημειοθεραπείας ή ανοσοθεραπείας. Στο μεσοδιάστημα η απόσταση 7 – 10 ημερών είναι το ιδανικό.
Καλόν είναι οι δύο δόσεις του εμβολίου να δοθούν στο χρονικό όριο που έχει προγραμματισθεί για καλύτερη ανοσία.
Το εμβόλιο COVID-19 δεν πρέπει να γίνεται ταυτοχρόνως με άλλους εμβολιασμούς (γρίπης, πνευμονιόκοκκου κλπ) αλλά τα δύο εμβόλια να απέχουν τουλάχιστον 14 ημέρες.
Ασθενείς που είχαν ασθενήσει από COVID-19, μετά την ανάρρωσή τους μπορούν να εμβολιασθούν με το εμβόλιο COVID-19.
Η ακτινοβολία και ορμονοθεραπείες δεν επηρεάζουν τον εμβολιασμό.
Όταν οι ασθενείς παίρνουν κορτιζόνη ή έχουν χαμηλά λευκά αιμοσφαίρια αποτελούν ιδιαίτερη κατηγορία και ο εμβολιασμός τους πρέπει να γίνεται μετά από συζήτηση με τον ογκολόγο τους.
Ασθενείς με μεταμόσχευση μυελού, λεμφώματα, πολλαπλούν μυέλωμα πρέπει να συμβουλεύονται τον αιματολόγο  τους πριν εμβολιασθούν.
Τα περισσότερα στοχευμένα φάρμακα δεν επηρεάζουν τον εμβολιασμό.
Ο εμβολιασμός αντενδείκνυται σε εγκύους και άτομα κάτω των 16 ετών λόγω έλλειψης επιστημονικών δεδομένων.
Ο εμβολιασμός να αποφεύγεται σε φάση οξείας εμπύρετης νόσου.

Ο εμβολιασμός αντενδείκνυται σε:
1. Αναφυλαξία σε προηγούμενο εμβολιασμό
2. Αλλεργία σε πολυεθυλενογλυκόλη (PEG) όπως στο Caelyx, Neulasta, clean prep, δεξαμεθαζόνη και πρεδιζόνη σε σιρόπι.
3. Αλλεργία σε Polysorbate.
Οι αλλεργικές αντιδράσεις από το εμβόλιο είναι εξαιρετικά σπάνιες. Από την μέχρι τώρα εμπειρία η συχνότητά τους είναι 11,1 περιπτώσεις σε 1.000.000 δόσεις εμβολίου.